Sunday, June 3, 2012

Question: Is a plastic or aluminum disposable cup allowed to be used for making Kiddush or Havdalah?



Answer: The Gemara[1] lists 10 things that are needed for a "Kos shel Bracha" 1) Rinsing 2) wiping 3) Chai 4) full and 6 other things. The Zohar[2] specifies the first four as obligatory, while the other six are considered "Hiddur Mitzvah"[3].

The Shulchan Aruch[4] cites three definitions for “Chai”. One is, that the cup needs to be "complete" and "whole". The reason for this is, that a broken cup may be compared to "death". Therefore, any cup that is "chipped" or "cracked"[5] is not fit to use for Kiddush or Havdalah. The cup should be made of nice, durable material and used specifically for a "Kos Shel Bracha" purpose[6]. Based on this, a disposable cup should not be used for Kiddush.

There is another reason why a disposable cup should not be used for a  Kos shel Bracha. The poskim[7] write, that a Keli designed for a onetime use does not need Tevilah in a Mikvah before using it. The reason given is that it does not have the status of a keli. Consequently, a Keli designed for one time use, is "not" a Keli with regards to Kiddush and Havdalah [8].
   
However, there is a reason to permit disposable cups for use with Kiddush and Havdalah. Compare to Netilas Yadaim, where a proper Keli is required. However, any vessel that can hold a Reveis of water, is considered acceptable even if it is made of flimsy material[9] . If so a disposable cup should also be considered a proper Keli for Kiddush and Havdalah[10].
L’halacha: The best thing to do is to use a proper silver cup[11] for Kiddush and Havdalah. If a proper silver cup is not available, then a proper "whole cup" should be used[12]. B’dieved [13] where one does not have any other cup, then a disposable plastic or aluminum cup may be used. 
Daily inspiration:

To achieve our potential, we need a proper vessel in which to channel our potential. The lack of a proper conduit leads to frustration and brings about a hit to our self confidence and self appreciation. Our conduit is our intellect and emotion. When we are in a healthy mental and physiological state, they function properly.      


[1] ברכות נ"א ע"א
[2] תיקוני זהר תיקון מ"ז, ובפ' עקב רע"מ רע"ג:
[3] עי' רמב"ם הל' ברכות פ"ז הט"ו ובשלחן הטהור סעי' ד' (אמנם מלשון אדה"ז לא משמע חילוקים אלו)
[4] שוע"ר סי' קפ"ג:ג-ד
[5] עי' משנ"ב שם סקי"א
[6] שו"ת אג"מ ח"ג סי' ל"ט
[7] עי' שו"ת מנח"י ח"ג סי' ע"ו ע"ז ע"ח, וח"ד סי' קי"ד
[8] שו"ת מנח"י ח"י סי' כ"ג
[9] עי' שוע"ר סי' קנ"ט:ח שו"ת צי"א חי"ב סי' כ"ג ושו"ת אז נדברו ח"ו סי' מ"ח
[10] שם
[11] כף החיים סי' תע"ב סקי"א ע"פ היסוד
[12] אג"מ שם ושו"ת אז נדברו שם
[13] שם ושם (להעיר שיש פסקים דסברי דאפילו לכתחילה מותר מטעם הנזכר בהפנים)

1 comment:

  1. לענין החילוק בין הדחה האסורה לבין שרייה המותרת, יש להעיר מהלכה זו, שהכנה בדיבור, משבת לחול, מותרת (ורק אם הדיבור בשבת הוא כדי להכין עצמו למלאכה האסורה בשבת, אזי אסורה).
    וכפי הנראה לא אסרו אלא מלאכה ממש, כמו הדחת הכלים, אבל לא אסרו כל הכנה קלה, לא הכנה של דיבור ולא הכנה של שריה.

    ReplyDelete